13 مارس 2024 - یک مطالعه ی اخیر بهبود علائم بالینی، قند خون و کیفیت زندگی را در بیماران دیابتی نوع 2 تحت درمان با قرص‌های متفورمین هیدروکلراید همراه با درمان آکوپوتومی(acupotomy) قرار گرفتند، نشان داد. بنظر می رسد که مکانیسم این اثرات به تنظیم واکنش های التهابی مربوط باشد.

این مطالعه که در ژورنال Chinese Acupuncture and Moxibustion منتشر شده است، توسط دکتر Zhu Tao و همکارانش از دانشگاه TCM در چنگدوی چین، با هدف مشاهده ی اثربخشی بالینی آکوپوتومی همراه با قرص متفورمین هیدروکلراید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و اثر آن بر سطوح سرمی عوامل التهابی، انجام شد.

این مطالعه شامل 68 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود، که نیمی از آنها به طور تصادفی در گروه آکوپوتومی بهمراه متفورمین، و نیمی دیگر در گروه دارویی غربی(فقط متفورمین) قرار گرفتند، از هر گروه، 2 مورد مطالعه را ترک کردند.

به گروه دارویی غربی، قرص متفورمین هیدروکلراید به صورت خوراکی، هر بار بین 0.5 تا 1 گرم، دو بار در روز، به مدت هشت هفته به طور مداوم داده شد. در گروه دارویی غربی، طب سوزنی در نقاطی در دو طرف دیافراگم انجام شد. در گروه آکوپتومی نقاط  شو، گاستروانتریت، گانشو، یک بار در هفته به مدت 8 هفته ی متوالی، تحریک شدند.

در هر دو گروه، سطح قند خون(قند خون ناشتا [FBG]، هموگلوبین گلیکوزیله [HbA1c]، و گلوکز پلاسما 2 ساعته[2 PG])، لیپیدهای خون(کلسترول کل [TC]، تری گلیسیرید [TG]، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم[LDL-C] و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا[HDL-C])، امتیاز سندرمTCM[1]، انسولین(انسولین ناشتا[FINS] و انسولین 2 ساعتهINS]دو ساعته[)، دوز قرص متفورمین هیدروکلراید،شاخص‌های پپتیدC (پپتید C ناشتا [FC-P] و پپتید C دو ساعته [C-P دوساعته [ )، و نمره کیفیت زندگی ویژه دیابت(DSQL)  اندازه گیری شد. همچنین سطوح سرمی فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF)، اینترلوکین- 6 واینترلوگین- 17 قبل و بعد از درمان با روش ELISA اندازه گیری شدند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

 پس از درمان، نمرات FBG، HbA1c، PG دوساعته، نمرات سندرم TCM، TC، TG، LDL-C، FINS، INS دو ساعته، FC-P، C-P دو ساعته،DSQL  و همچنین سطوح سرمی  IL- 6، TNF-α، IL-17  در مقایسه با قبل از درمان کاهش یافت،HDL-C  در مقایسه با قبل از درمان در دو گروه افزایش یافت. دوز قرص متفورمین هیدروکلراید در مقایسه با قبل از درمان، در گروه آکوپوتومی کاهش یافت.

 پس از درمان در گروه آکوپتومی، FBG، HbA1c، امتیاز سندرم TCM، TC، TG، LDL-C، FINS، INS 2ساعته، FC-P، C-P 2 ساعته، دوز قرص متفورمین هیدروکلراید، امتیاز  DSQL و همچنین سطح سرمی TNF-α کمتر از گروه دارویی غربی بود.

محققان نتیجه گیری کردند که آکوپتومی همراه با قرص متفورمین هیدروکلراید می تواند علائم بالینی، قند خون و کیفیت زندگی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد. مکانیسم آن ممکن است با تنظیم واکنش های التهابی مرتبط باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/metformin-combined-with-acupuncture-knife-therapy-improves-blood-sugar-qol-in-type-2-diabetes-patients-study-125707

 



[1]سندرم طب سنتی چینی(TCM).